Lååååååååååååångfredag...

Hemma firar alla den lååååånga fredagen, ljusdals stora helgdag. En lång dag för de flesta, om de pallar trycket ;)!

Här nere hade vi planer på att fira denna helgdag på äkta Ljusdalsvis, men så blev det inte..

Både Iza och jag har haft en sömnlös natt, inte en blund på hela natten. Iza låg vaken av smärta och jag för att jag kände mig som världens mest hjälplösa storasyster. Det gör ont att se en annan människa ha så ont, speciellt när det handlar om lillayster. En svullen och blå fot/tå kan alltså göra extremt ont både fysiskt och psykist. Efter att ha testat med både alvedon och sömntabletter utan någon lycka gav jag mig ut för att försöka hitta någon vaken själ på en "öde" ö (Iaf kl 4 på natten). Jag sprang runt halva Railey innan jag hittade två hjälpsamma thailändare i mörkret, skärrad och panikslagen frågade jag efter doktor, sjukhus, smärtstillande eller något. De sa snällt att allting var stängt och sjukhuset låg i Krabi så vi måste isf åka taxibåt.. som inte börjar gå förän kl 6-7 på morgonen. Med gråten i halsen fick jag alltså vända tillbaka till rummet för att meddela att vi inte kunde göra något till en människa som hade så ont att hon inte ens kunde prata?!

Samtal med doktor Carro och Mamma för rådgivning då jag verkligen kände mig hjälplös och prfovat allt.. många tårar från både Izas och min sida!

Gör ett nytt försök vi 05:45 och letar efter en taxibåt. Hittar några damer som säger att vi får en 06:15 om vi vill. Springer hem till Iza och ber henne klä på sig för att sedan ta henne på ryggen och bära ner henne mot vattnet.. Ingen taxibåt som väntade?!

Vi satt i två timmar innan vi fick napp, två timmar?! Soluppgång över Railey med Iza på ryggen, fint det med :).
Lågvatten innebär stenig väg ut till båten på railey så Iza fick hoppa upp på ryggen igen, taxiförarna skrattade åt oss och jag bara sa "She can't walk!".. båda väldigt utmattade. In på sjukhuset i Krabi och där sätter de Iza i rullstol där hon snabbt slocknar av utmattning, så ynklig!

två timmar senare kommer hon uthoppandes på kryckor, fraktur i tån! Till råga på denna hemska natt fick vi även ta del av skrikande små pojkar som grät så de gjorde ont i själen, vi var tvungna att lämna rummet och hålla för öronen för att hålla tårarna tillbaka, hemskt!

Vi tar oss tillbaka till båten och där ser taxiföraren att vi faktiskt menade allvar och denna gång tog han Iza på ryggen och hjälpte henne i båten.

Nu är vi tillbaka på Railey igen eller hemma som Iza så fint sa när vi kom ut från sjukhuset. Helt utmattade båda två men vi har haft en händelserik och hemsk fredag både fysiskt och psykiskt.. Jag vill aldrig mer se henne ha så ont!


Så vår långfredag vart också lååååååång, fast på ett helt annat sätt men det är tur vi har varandra <3
GLAD PÅSK på er alla fina!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Otroliga systrar när det gäller.

2012-04-08 @ 02:22:01
Postat av: Carro

Ååååååååååh ja saknar er så!

2012-04-12 @ 09:55:33
URL: http://cajline.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0