Snillen spekulerar



Sitter och försöker hjälpa Iza med hennes övningar inför högskoleprovet.. Skönt att jag inte tänker ge mig in i något sådant själv, iaf inte än på ett tag.. Kollaps i huvudet!

Frågorna är helt oresonliga enligt mig.. man ska inte få fram ett svar utan man ska se om alternativen som finns kanske är möjliga till svar eller om de kan ge en lösning tillsammans, eller inte alls?! För att komma på det måste man ju räkna och grejja för att "typ" få ett svar då.. lr?

Ungefär så här låter det enligt mig.. Det var en hare, en björn och en räv, hur gammal är älgen?




Testa den här.. den är med på en av testerna:

På en skola finns 72 elever. Av dessa läser 3/8 miljövård. Hur många av skolans flickor läser INTE miljövård?

a) De som inte läser miljövård läser teknik eller biologi.
b) 5/18 av eleverna är pojkar. 1/4 av pojkarna läser teknik.


Kan man alltså få en lösning på frågan med antingen alternativ a eller b, eller med båda tillsammans eller ingen utav dom? Sug på den!


/Penntrollet


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0