Omänskliga läkare blandat med system med kryphål för de som kan men inte de som behöver

I måndags skulle jag sätta mig ner för att skriva del fyra, men vart fast i samtal med försäkringskassan och sen dess har det bara gått neråt. Jag är så arg och besviken på sjukvården och vårat system nu.
 
När jag var i Thailand sa min läkare åt mig där att hon begärde inte att jag skulle åka hem till Svensk sjukvård utan tyckte jag kunde lika gärna få stanna i Thailand om jag så ville. Visst att jag inte skulle jobba eller något till början utan bara vila, så jag kunde ju inte få någon sjukpenning från Sverige då. Men min reseförsäkring ringde mig en kväll efter att mamma och pappa åkt och sa till mig att de begärde att jag skulle åka hem. De sa att de här du har varit med om är allvarligt och du behöver komma till ett bra sjukhus. Mitt sjukhus jag legat på och det jag skulle fortsätta gå till var ett av de bästa i världen, hur mycket bättre kan man få det?! De sa också att jag behövde åka hem för att bli sjukskriven i ca 6 månader och då under den tiden få sjukpenning istället för att bara spendera pengarna i Thailand.
 
Efter det samtalet var jag helt nedbruten för jag kände mig tvingad men jag tänkte samtidigt att de vet bäst. Men någonstans inom mig kände jag på mig att det inte skulle bli bra. Så jag kommer hem och är snabb med att skriva in mig på ett sjukhus i Sthlm så att de får ta över saken. Men från start har jag varit besviken, trött och less. Jag behöver väl inte nämna allt men några saker är att de inte behöver min journal säger de?! De jämför mina blodproppar med en propp i benet trots att mina satt i hjärnan. De ifrågasätter vad jag gör där när jag är hos neurologen som jag blivit skickad till för mina problem fanns i hjärnan. De ifrågasätter varför jag är och har varit sjukskriven. Jag skulle kunna fortsätta men de här sakerna kan få er att förstå vilken mottagande jag fått.
 
Jag blir då helttidssjukskriven i en månad till en början och under den månaden kan de inte säga till mig när jag kommer kunna börja jobba utan säger att det är väldigt osäkert. Så det är alltså svårt för mig att ens börja söka jobb eftersom de handlade om allt mellan 1-6 månaders sjukskrivning. När en månad gått bestämmer de sig att från imorgon är du halvtidssjukskriven, bara sådär?! Säger åt mig att prova och ser hur det går. Vad hände med dom där 6månaderna min reseförsäkring sa till mig? Jag är ju inte ens i närheten.. Men glad för det är jag för man kan ju ändå tjäna mer pengar när man inte är sjukskriven. Fast jag förstår liksom inte deras tjat om att jag verkligen måste ta det lugnt och allt sådant och sen helt plötsligt så får jag ta vilket jobb som helst?!
 
Så jag får tillslut in mina papper till försäkringskassan i alla fall och känner mig lugn, även om jag vet att jag bara kommer få minimum så är det alltid något, jag kan liksom köpa en glass då och då eller unna mig lite saker. Men i måndags ringer jag dom efter ett brev jag fått. Jag är inte beviljad sjukpenning?! Jag skrevs av från arbetsförmedlingen i Januari för att jag reste utomlands och får då inte stå med även om jag sker jobb i ett annat land så ska jag vara aktivt sökande i Sverige för att få vara med. Så jag skrivs ur, insjuknar sen och åker hem och blir heltidssjukskriven 1 månad och sedan halvtid 1 månad. Men för att få nån sjukpenning måste jag vara anmäld på arbetsförmedlingen under hela tiden jag varit arbetslös, och det har jag ju inte eftersom jag varit i ett annat land och ströjobbat/sökt jobb. Jag vart så arg, det är ingen liten förkyldning jag haft och det var så himla viktigt att jag var sjukskriven så jag verkligen skulle bli frisk, men vem har råd att vara sjukskriven om man inte får in en endaste liten krona?
 
Så om tre dagar går min halvtidssjukskrivning ut och jag pratade med min läkare idag, förklarade att jag inte har råd att vara sjukskriven om det ska vara såhär. Till svar får jag:
-Nähä, men då blir du beviljad att jobba heltid från när din nuvarande sjukskrivning går ut då nu om tre dagar.
 
Hur kan folk vara så omänskliga? På henne låter det som en lek, men varför var det då ens viktigt att sjukskriva mig och jag verkligen måsta vila och återhämta mig? Vad hände med den bra sjukvården jag skulle ha och den lilla men så viktiga inkomsten jag skulle få om jag åkte hem till mitt land? I nuläget hade jag fått bättre vård om jag varit kvar i Thailand och visst jag hade inte blivit sjukskriven och fått någon sjukpenning, men det har jag ju inte fått här heller, så varför, varför?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0