Ljusdalstjejer på tur genom thailand..

Dax att uppdatera er lite kanske?

ursäktar mig för dåligt skrivande men just nu finns inte tiden alls. Hur kan det komma sig undrar ni då. Jo för jag har fullt upp.. Hur kan jag ha det när jag är på semester? Jo, jag har fullt upp med att njuta av varenda sekund, se mig omkring och bara vara, leva det livet jag gärna skulle göra för alltid!

Sen sist har vi hunnit med:

*Stulna pengar på båten mellan Phi phi och Phuket.. hoppas det var någon som verkligen behövde dom som tog dom!

*Mopedtur runt typ hela Phuket. Vi skulle ta en sväng in till Patong från Kata så Iza skulle få se lite.. Ditresan gick bra och mitt lokalsinne var på topp. Efter ett litet fikastopp och rundvandring i Patong så var det dags för hemfärd. Jag varnade Iza för att det nog skulle bli krångligare att hitta hem än hit då det var enkelriktad stor del av vägen vi hade kört.. jag hade rätt. Resan tog 20-30 min till Patong, hem tog det 2 timmar. Thailändarna är sämst på avstånd, sämst på att förklara vägar men BÄST på att vara hjälpsamma så vi kom hem tillslut :)

*En lång resa från Phuket till Koh Samui. Skulle ta 6 timmar, tog 12.. minst. Boendet skulle vara såå fräscht och fint. Kommer in och jag fick klaustrofobi på engång, fönster in i en betongvägg och mögellukt.

*Oturen hann ikapp mig återigen och denna gången fanns inte styrkan längre.. bit ihop eller bryt ihop och den här gången bröt jag ihop, fleeera gånger. Hemma, på restaurangen, hemma igen. Iza kom med en nutellaburk och banana pancake och jag undrade om det någonsin skulle gå att vara lycklig för min del, utan att något händer? Det har varit alldeles för mkt på sistonde och det här gjorde ont! Men bryt ihop och kom igen... det är bara att gå vidare!

*Snorklingtur som slutade med att Iza snorklade och jag hängde mest över båten, likblek i ansiktet och bad om att få åka/simma hem! Jävla vågor..

*besök hos turistpolisen i KOh samui..

* Påbörjade en lååååång resa mot Laos. Första stopp Bangkok vilket skulle ta 12 timmar, tog minst 18 med knackig engelska på busspersonalen men vi fick mat iaf och snacks. Väl framme i Bangkok, trötta och hungriga så bokade vi påengågn buss till Laos, sprang och köpte mat och blev lotsade ner till bussen av en thailändare som inte pratade engelska alls. Han tog väskorna skrattade och sa Laos? det var det enda han kunde få fram som vi förstod. Den resan skulle ta 9 timmar.. Mkt plats och AC till en början men för varje stopp packades det in mer och mer folk och AC:n verkade sluta fungera. Där satt vi, Iza och jag med en fullpackad, trång buss och resterande var bara thailändare. Snacka om att vi var uttittade. De satt på pallar i gången, tydligen nån lösning för när det blir slut på sittplatser. Chauffören försökte prata med oss hela tiden, på thai?!
   Jag var nervös ett tag, hade ingen aning om vart vi var.. efter 11 timmar hittade vi en kille som kunde lite engelska och han förklarade lite för oss iaf. När vi kom fram till gränsen vart allt mkt bättre. Dock var vi hungriga, trötta och äckliga och får då reda på att vi behöver visum till Laos.. Vi viskade, han försöker lura oss?! så visade det sig att killen bott i Oslo 6 månader och förstog svenska men han bara skrattade och lovade att hjälpa oss.. 32 timmar senare var vi inpackade på hotellet.


Det var längesen jag uppskattade en säng, en kudde, ett täcke och en dusch så mkt. Jag tror jag låg i min kingsize bed och sträckte på mig i en timme samtidigt som jag pratade om hur mkt jag avgudade sängen.
Jag gör aldrig om den resan!!


Nu är vi alltså i Laos, huvudstaden just nu men beger oss vidare någon gång när helgen är över!

Kommentarer
Postat av: Anette

Ojojoj volken resa :) Hur fixade ni visumet?

2012-03-17 @ 19:27:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0