trubbel i paradiset!

Jag är fortfarande hemma i Ljusdal. För det första så har inte salongen kunnat öppna när dom skulle och för det andra är vi inte överens om en sak, lönen! Jag tog liksom inte gesällen bara för att jag tycker det är roligt att vara nervös eller för att jag tycker det är kul att lägga pengar på en papperslapp. Okej, jag tog den mycket för att jag skulle känna mig nöjd och klar, den delen skulle inte stoppa mig mer och självklart för att det är något som vsar att jag kan det jag gör. Men en annan grund var att skillnaden på lönerna med och utan gesäll är ganska stora och vem vill inte ha mer lön liksom? Det är detta vi är oense om, hon vill ge mig den lönen man ska få när man inte har gesällen och säger att jag har fel trots att jag läst igenom hennes avtal(som är samma avtal som handelsfacket har), pratat med både frisörer med gesäll och utan gesäll för att jämföra lönen och sist men inte minst pratat med handels och frågat vem som har rätt. Eftersom jag gärna vill slippa blanda in dom så fick min chef en chans till, men hon verkar inte ens villja kolla upp om hon har rätt utan jag har FEL! Fast jag vet att jag inte har det. Så jag får se hur detta slutar..

Jag hade kunnat gått med på att tjäna liite mindre än vad jag ska bara för att det är en sån bra salong och en sån bra merit. Men skillnaden är som sagt stor. Det handlar om att antingen hyra in mig i ett litet, litet rum en bra bit utanför stan för att kunna leva någorlund men utan att kunna spara pengar. Eller kunna hyra iaf en liten lägenhet (kanske inte mitt i stan), spara en slant och leva gott, roa mig och annat. Så stor skillnad är det alltså!!

Känns dumt att tacka nej till en sån här bra salong bara för lönen, men hur seriös är dom om dom går emot kollektivavtalet isf? Jag är kluven och det handlar inte så mycket om att jag inte har jobb om jag tackar nej för det har jag, inte lika bra salong men bättre betalt. Så tjäna så som jag ska, inte få lika bra meriter men rätt lön eller tjäna dåligt(slava) för att det är en bra salong och en bra merit? Jag är kluven, väldigt kluven!


Det finns alltid ett men i min värld...

Kommentarer
Postat av: Jyothi

ewe you won the battle, Grattis! Bra jobbat, envishet lönar sig i slutändan, undrar var hennes hästar var? Inte i stallet från början iaf! Grattis igen :D

2009-11-27 @ 13:11:56
URL: http://jyothi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0